Wednesday, September 14, 2011

yang tak sedap hidang bagi orang makan...yang sedap..kite makan sendiri..







tak baik kooooo...!!!




aku hanye mencebik kaLau dengar orang cakap macam tu....
apetah lagi kaLau pernah kantoi depan mate n telinga sendiri...


kalau boLeh ditegur..
aku akan tegur ngan care berhemah...
bukan nak mengecilkan hati..
tapi.. ape jua ilmu yang boLeh di kongsi apesalahnye kite berkongsi...
semoge tak berulang lagi...


jangan menafikan...
terjadi dikalangan kita2...
mungkin kaum keluarga...
sedare mara....
sahabat terdekat..
kawan sepejabat..
malah biase pon aku dengar jiran2 aku bergosip dan bercerite sesame sendiri...
[tak sedar kah derang..yang datang tu pon dikalangan mereka2 jugak..??]


betul.. aku pernah dengar sendiri...
berkali2...[sigh]


sebab dah 3-4 kaLi dengar ayat ni dengan telinga sendiri...
buat aku menyampah...!!


siyes... aku rase sangat tak patut....


bagi si tuan rumah...
kuih2 raye yang stock2 kelas A...
yang mahaL2.. yang sedap2...yang glam2...
simpan tuk makan sendiri...


tak per haL tu sebenarnyer....
memang kaLau duit sendiri yang keLuar nak beLi kuih...
n nak makan.. dah tentu lar nak yang terbaik jer kan...


TAPI....




yang tak beshnyer biLer...
niat tu jadi tak betuL......
kuih2 raya yang asalnya dibeLi untuk menjamu tetamu yang datang beraya...


biLer si Tuan rumah ade pulak kuih sedap dan tak sedap....
kuih yang mahal dan murah...
kuih yang glamor ngan tak...
mula lar nak buat hati tak betuL...
kuih yang tak sedap..tak glam..tak mahal tu lar yang dihidang untuk tetamu...




sigh..


sungguh tak patut niat si tuan rumah...




kuih yang tak sedap.. yang tak berape glamer n tak laku...
tu lah yang penuh mengisi balang kuih berderet2...
tetamu tengok pon tak teruja...
jadi kuih tu langsung tak laku...






ape kesudahannya....






biLer habes raye...
kuih tak besh tak habes2...
tuan rumah jugak yang kene makan...!!!
hah...sendiri baLik yang kena....[muwahahaha]
atau menyedihkan.. dibuang dalam tong sampah...
satu pembaziran...[mahal rezki kendian hari]




HAKIKATNYA...tetamu bukan hadap pon kuih raye si tuan rumah tu pon...
niat untuk berziarah...
segale ketupat rendang...dan kuih muih yang dihidang...
sebagai amalan memuliakan dan mengalu2 kan tetamu tersebut...
kaLau tak de.. tetamu pon tak kan meminta2....
makan atau minum ape yang ade...
kaLau tak de.. hanye bersalam2 meminta maaf sesama kita...






tidak gembira kah Tuan rumah jika tetamu gembira sama...
suka dengan makanan atau kuih raya yang dihidang...






kaLau kuih raya tuan rumah sedap..
setiap tahun tetamu akan ingat...
dan pasti teruja kaLau nak datang lagi tahun depannya...




tetamu yang datang tu kan membawa rezki...
membawa rahmat... membawa kegembiraan...mebawa pahala...
waaahhh...sungguh besar ganjaannye kan...
jadi sebab tu lar kite harus memuliakan tetamu...




kite harus beri terbaik pada mereka....
seperti sahabat2 dizaman para rasul...
sendiri tak makan tak per... 
yang penting tetamu balik dengan kenyang dan senang hati...






ikhlas memberi.. ganjaran nye lebih...
biLer tetamu mengucapkan syukur dan alhamdulillah...
insyaallah akan sampai pada kita....




jadi.. jangan di hidang kuih2 atau makanan2 yang hanya niat nak penuhkan balang...




bagi aku... yang penting KUALITI... 
biar kuih raya yang dihidang sikit.. tapi yang terbaik tuk tetamu...
[kalau itu yang dirasekan terbaik tuk kite..maka itu lar yang patut dihidangkan...].. 
KUANTITI tolak tepi... tak guna kaLau kuih raya ko bersusun sampai 50 balang tapi tetamu tak sudi nak jamah... 
sama2 kita muhasabah diri.... 








p/s :: aku tahu kat umah korang mesti kuih raye sedap2  belaka yang dihidangkan.. tak nak jemput aku beraya ker...[huhuhu]

















26 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

kalo ai mmg kasi yg sedap...kang if x sedap nnt org mengata plak...jgn kedukut bab mkn etc ni....

PinKy MoMMa said...

mak cakap tetamu datang bawak pahala..balik bawak dosa :)

jadi kena layan tetamu sebaik baiknyer..

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

mcm2 perangai org ni sis..

sbr jela..

cik enul said...

amboi..buruk bebenor perangai...kalu nak bg biar ikhlas..

Peri PiA said...

setuju sgt,niat kena ikhlas

Asfiza said...

tak baik wooooo....

aTy _faRed~ said...

lady ayu :: haaa..betul lar tu... ;p

Nad :: mak kite pon selalu cakap macam tu..dari kecik dah biase memuliakan tetamu.. kalau tak de makanan kat umah nak hidang..susah hati rase nyer...

nuyui :: memag macam tu lar ragam manusia dik..:)

cik enol :: betol..ikhlas tu penting..:)

pia :: niat tu kene beri yang terbaik pade tetamu yang datang..:)

O'gosh said...

kuih umah ai sume sedap2..meh la datang..hehe

Sidratul Muntaha said...

tahun ni tahun miskin la kak aty
duit bonus abis buat sekoalh dak aqil.
ehehe..
beraya rumah mak kat kg jerlah..
tupun kuar banje sikit2 jer..

Rozita said...

mak selalu ajar sejak dari kecik..
yg tak elok asingkan kat bekas lain.. biar org rumah yg makan.. yg elok je bagi kat tetamu..

~ NANA ~ said...

ramai org camni sbnrnye...benda camni tak baik n jgn diamalkn...

pernah sorang kawan i dulu cakap camni "kuih yg sedap2 ni nk hidangkn utk org2 besa, yg biasa2 ni utk makcik2 n budak2 je la"

i terus tegur dia sbb mmg tak suka org double standard camtu...huhu

eKa said...

eh ada ae org camni...hai mcm2...kalu eka malu nak bg yg tak sedap...kang org kata...bini dia ni tak pandai bt la...tu pun nak hidang kat org....kalu boleh nak hidang yg sedap2 aje

Anum said...

ada gak perangai cm tue kan
kalau anum nak kasi yg best2

kaklong said...

kak long setuju dgn pendapat cik aty...

bior la, jgn kita jd mcm depa sudah yer

cikbedahlaser said...

mak kata..kalau nk bagi org.. kite kena bg apa yg kite suke..
nk dtg umah? dtg la.. tp inform 2 week in advance.. hahahahaah
kuih raya x janji sedap.. sebab tak de kuih raya.. buat kuih bukan utk raya... untuk incik suami hadap masa buat keje... heheh

ratusiput said...

yela kan...tak baik cmtu...murah rezki kite kalau rajin terima tetamu...umah ratu pn thn ni kepek2 je.sjenis biskut raye n sjenis kek lapis.

~~~+....mS arWeEn....+~~ said...

aty!
mai la beraya kat penang!

mmg ade pun org mcm ni..
tp nk buat mcm mana kan...
sy hidang beskut yg sedap2 aje, sbb tu beskut umah sy laris!
ehehehhe..
smpai nk bwk ke opis pun x smpat dah! tinggal balang je!

nurul huda jumri said...

kt opis i plk bila kite bwk kuey bg diorg, nti diorg tnye ni u buat ke beli?

then jwpn standard "yg sedap tu buat,yg x sdp tu beli.." =p

Eri-chan said...

kuih raya i tetamu kena makan direct dari balang. siap ada yg nak tapau..ya silakan...hehehehe..

cIk pEnNa said...

ayah sy sll kata..
"tetamu dtg rumah membawa 1001 rahmat pd tuan umah & membawa keluar 1001 benda yang tak baik..."


eh x buat open house ke?
hehehe

:)

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

ape2 pon yg penting niat...

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

p/s: mana rezqi p sis?? alalla,cian sis..sbr ea.. dia p cari bini tu.. meh kwn dgn eton..

ElyaElmo said...

aty tak wat open house ke..heee

Liza Razak said...

nice entry..betul tuh.bile berkira sgt..sudahnya membazir.tak ke rugi..

miszatie said...

sabar eh dear :)

salam b2b :)

http://miszatie.blogspot.com/2011/09/need-all-of-u-b2b.html

@naAzli said...

ish...ade ke yang gitu..kite kalo lagi sedap lagi nak kasi orang rasa..biar tahun2 depan depa datang lagi rumah kite...Murah rezeki kite kalo orang dtg umah..;p