Thursday, December 29, 2011

Baby lapar agaknyer...........[sayu rase hati biler baby dalam perut lapar]





macamane aku tau baby aku sedang lapar..??



sebab..sebelum2 ni...
aku perasan..biler masuk waktu lunch atau aku lapar..
baby dalam perut akan mula hyper bagi tindak balas..
baby akan bergerak ngan sangat2 aktif..!!
macam nak bagitau pada aku..dah sampai mase tuk aku makan..
tapi biler dah kenyang lepas tu..
baby mula slow balik dan senyap..
atau beri tindak balas bila aku mula bercakap atau mengusap perut aku...
macam tu lah selalunyer...


hari ni pon same..!!
aku dah mula megganti puasa wajib aku...
puasa..dah tentu lapar..dahaga dan perut kosong..
baby dalam perut bergerak hyper aktif..
dan lebih kuat dari biasa..dan sampai saat ni...!!
boleh nampak perut aku bergelombang..
dan kawan2 opis aku jugak boleh rase biler pegang perut aku..[pertama kali tau derang pegang perut aku nak rase gerakan baby]
dalam mase risau..derang jugak teruje..!! 
aku tau..baby aku sedang lapar...
mahu saje aku menangis sebab kasihan pada baby..
tapi dah separuh hari..terase sayang nak bukak puasa..
aku pon masih lagi mampu bertahan..
cuma risaukan keadaan baby...
dari tadi aku usap perut dan cakap ngan baby supaye bersabar seperti ibunya..
tinggal lagi beberapa jam..
dan aku yakin keadaan ni masih lagi tak akan memudaratkan baby..[insyaallah]


aku dah start pegnan mase bulan pose aritu...
tapi aku still ade puasa yang perlu di ganti..
sebab..hujung2 puasa haritu.. aku bleeding [tak banyak]
tapi aku tak digalakkan berpuasa mase tu..
sebab kandungan aku masih sangat2 baru..
dan memerlukan aku makan dan minum ngan cukup..


jadi.. saat ni.. aku sedang menganti puasa tu..
aku nak habeskan puasa ganti sebelum aku beranak..
sebab..due aku beranak pertengahan ker akhir bulan April..
so mungkin akan berpantang antara bulan 5 dan 6..
tau tak korang..kite akan mula berpuasa pada pertengahan bulan 7 tahun depan..??
jadi.. aku tak nak waktu tu aku tertekan nak menghabiskan puasa yang WAJIB DI GANTI..


lagi pulak aku merancang tuk menyusukan anak secare fully..
jadi badan aku memerlukan lebih tenaga..makanan dan air waktu tu..
aku takut tak mampu tuk menganti puasa aku waktu tu...
jadi sementara ada mase dan peluang ni..
aku cube tuk menunaikan kewajipan aku...


kalau dulu..aku lapar..aku tak pernah peduli sangat..
kalau makan lambat kat opis pon..
aku tak kisah..
makan saje ape yang ade dulu..
kekadang kalau banyak sangat kerje..terlalu bizi..
aku tak makan pon aku tak perasan...
tapi sekarang..kalau aku letih..lapar..atau dahaga...
setiap waktu dan dalam ape keadaan pon...
aku tak boleh pandang remeh...
aku perlu pikirkan keadaan baby dalam pewot..!!
macamane malas pon aku nak kuar turun tangga tuk gi lunch..
aku akan gagahkan diri aku jugak...
tu belum lagi kire makanan2 tambahan dalam laci untuk mengelakkan aku lapar..
eeerr...sebenarnyer tuk memberi cukup makan..minum dan khasiat tuk baby dalam perut..
sebab baby hanye akan mendapat khasiat makan dari pemakanan ibunyer..!!


jadi cerite pasal aku berpuasa hari ni..
aku awal2 dah cakap ngan baby supaya baby bersabar dan bertahan tuk satu hari ni...




untuk anak ibu
" anak ibu sayang...sabar yer.. ibu sedang menunaikan kewajipan ibu pada Allah..ibu tahu anak ibu boleh memahami dan kuat semangat seperti ibu.. nanti waktu bukak puasa..ibu janji akan beri kamu makanan terbaik untuk kamu dapat khasiatnya yer sayang..sabar sikit jer lagi yer..."




sayu hati aku sebenarnyer biler anak dalam perut lapar...






p/s :: macamane berpuasa bagi orang yang mengandung..??