Friday, December 23, 2011

RISAU :: macam mencabar jer..mampukah aku sebagai ibu..??





mase pergi MyBabyWorld minggu lepas..
aku beli sekali buku ni
"PANDUAN PENYUSUAN SUSU IBU BAGI IBU BEKERJAYA"
Harga hanya Rm 10.00...




orang dolu2 nak nyusukan anak tak yah bace buku bagai kan..
elok jer anak tu sihat..
sekarang maklumat berlambak2..
rajin tak rajin jer ko nak carik n bace..


kalau ikut mak aku dolu2 pon bekerja..
mak aku cikgu...
tapi mak aku cakap.. "ko semua cukup jer minum susu mak ni"
*sigh...kenape biler tengok derang rase macam mudah jer kan....




ini adalah POLISI PENYUSUAN IBU MALAYSIA


bayi yang baru lahir sehingga 6 bulan

  • hanya diberi susu ibu sahaja
  • tidak perlu air dan susu tambahan
  • tidak perlu makanan pelengkap


tu baru namenyer penyusuan secare ekslusif...
kalau ko bagi anak ko minum air kosong gak..kire consider dah tak fully susu badan ar kan...


yang tu selalu ade dalam pikiran aku..
MAMPU KAH AKU..??
aku memang betul2 mahu menyusukan anak aku hanye ngan susu aku..
tapi biler bace pengalaman orang lain..
ade 2 persepsi 

1] ramai dah berjaya dan mampu buat-jadi aku sangat bersemangat dan yakin aku jugak boleh melakukannya
2] CABARAN2 dan masalah2 yang timbul serta kekangan[seperti tak boleh menghasilkan susu/penat/stress] dan banyak lagi-buat aku risau dan tetibe down..[gigih ker aku]


mungkin bagi ibu2 yang tak bekerja atau boleh beri direct feeding pade baby..
perkare2 ni tak menjadi masalah kan..
yer ar..tak yah ko kuar duit nak beli peralatan bagai..
tak yah buat jadual memerah..
tak yah ko pikirkan nak simpan stock biler ko tak de ngan baby..
tak yah ko risau stock tu cukup ker tak kan...

tapi untuk bakal2 ibu dan ibu2 yang bekerje sepenuh mase..
memang perkare2 ni ko kene amik tau..!!

"mak dulu tak de pon semua ni.. mase mak kat sekolah..kalau dah penuh..mak perah2 mak buang jer"

eerrrrkkk.....


tapi nasib baik mak aku jugak memberi sokongan penuh pada kami[aku ngan adik aku] tuk memberi susu ibu sepenuhnyer...
[alangkah besh nyer kalau aku boleh hantar anak aku kat umah mak aku]*tetibe
mak aku pon sekarang dah mule mengambil tahu akan bende ni semua...
dah tau ape tu breast pump..warmer...storage...

sekarang pendededahan tentang khasiat dan pentingnyer penyusuan ibu pada baby secare terus dan ekslusif dah meluas..
selain pelaburan yang berbaloi2..
ia juga menjimatkan...
dan semua orang tau yang susu ibu adalah susu terbaik tuk baby..

anak2 kite memang patut diberikan hak mereka..iaitu susu ibu sendiri..

dalam buku yang aku beli ni..
walaupon nipis..dah agak murah [bagi aku untuk sumtin yang sangat berbaloi]
tapi info yang ade dalam tu memang banyak membantu..
di ajar macamane nak memerah..nak menyimpan..
jadual pon ade kat dalam buku ni...



ade cabaran2 yang mungkin biasa berlaku...
diberi jugak..penyebab nyer..
dan besh biler diberi jugak jalan penyelesaiannya..
[setiap kali bace mesti aku rase risau]

tapi insyaallah...
kalau aku yakin dan tau care2 nya..
aku jugak mampu buat seperti ibu2 yang bekerjaya ramai kat luar sane tu kan..
setiap satu perkare tu Allah dah tetap kan untuk kite..
namun..asalkan kite mahu berusaha..selebih nyer serah pada nyer..
Gud luck tuk diri sendiri...
[cube buat semampu boleh]


p/s :: kalau pikir pasal penyusuan anak..mesti kepale otak aku terpikir untuk berhenti kerja...perlu kah...??




25 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

xpe..t akk biasalah tu kan..

len org len cara..

org dlu mudah skg ni agak susah..

snri punya cara,moga ok SEMUANYA EA..

ainnazari said...

x pa, i.Allah ada rezeki utk bby merasa susu ibu secara ekslusif selama 2 thn...mmg ibu2 kena bertabah dgn segala mcm cabaran...yg penting, hubby mesti menjadi our 1st supporter..

amal said...

insyaallah aty boleh nyusukan anak secara eksklusif walaupun bekerja. ramai kawan2 sy yg bekerja tp berjaya fully breastfeed anaknya.

Cik CT said...

bw here..insyaAllah, berjaya...kena ada keyakinan, berusaha dan tabah..jgn cepat putus asa...:)

Mommy_Cha said...

tayah benti keja aty...pump & simpan stock then bagi stock kat nursery ke pengasuh ke..insyallah u can do it..eh! we all can do it!

tonaH iS herE said...

susu ibu itu mmg perlu tuk kesihatan baby

ReYNa said...

same la.selalu pikir mampu ke tidak.sbb kerja kan..pastu kena pikir nk bg susu kt anak smpi 6 bln tu kena cari gak la pengasuh yg pandai handle stok ebm nnti.huu..sama2 kita doa hopefully kita berjaya

✿f!sHa:- m0mMy To bE✿ said...

yessss.. we can do it... kena g carik gak buku nie.. berguna nie.. thanks aty..

mRs mysarah said...

kalo ikut pengalaman mak i dulu:

1) dia akan fully breastfeed kami adik beradik sampai lah umur 2 tahun. fully breastfeed ok! no additional food at all.

2) kami adik beradik 6 orang, i sorang jer perempuan. so untuk baby boy, senang keje lah mak i masa tu. sebab dia akan bagi SUSU IBU SAHAJA untuk tempoh 2 tahun. maknanya najis (air kencing) mereka2 yg boy ni adalah najis paling ringan. nak cuci just renjis2 air saja :). i sorang jer lah yang leceh sikit sebab tak boleh buat macam tu coz perempuan

3) even minum SUSU IBU SAHAJA untuk tempoh 2 tahun, kami semua alhamdulillah membesar dengan berjayanya hehehe

4) dia fulltime housewife, so no problem lah kan :)

Kami said...

isi dlm buku tu hampir same macam dlm buku penyusuan ibu yg hospital sg buloh bagi percuma mase pg kelas antenatal.. bagus info2 nye.. =)

batu baiduri said...

cayok2!.....klu niat kite ikhlas insyallah smua akn dpermudahkan (^_^)...

Mimy Hamid said...

kita positif beb...aku pun risau ni leh ke breastfeed time keje ni..hopefully ada rezeki untuk anak...amin..nak beli buku tu beb..thanks info

ciksuen said...

i pon selalu risau takut xmampu..tp yg ptg kite cube dl! hehe :)

LisaLisut said...

Hehehe kelakar laaa dialog ibu u tu.i like. Mak i pn akan ckp benda sama.ala xyah nk beli pump2. Mama dlu abah kamu tlg urut dgn sikat lepas tu curah2 susu keluar.itu petua org dulu hehe. Tp xbole nk praktikkan sgt depends ikut org gak kan. Cool la buku ni utk org yg kerja mcm kita kan,nk cr la nt :)

FiraHamzah said...

Aty, InsyaAllah ko boleh punyer. Anak first pulak tuh..
hehe, aku memang tak fully bf anak2 aku, sebab environment aku tak membantu masa tuh. banyak sgt alasan2..huhu. kekadang ada jugak rasa menyesal tak dpt fully bf anak2, tapi keadaan mmg tak mengizinkan..bagi aku asalkan anak2 aku membesar dengan sihat dan bijak macam orang lain, aku dah Alhamdulillah..yang penting cara kite membesarkan dorang tu nanti.

itu cuma pendapat aku la..hehe

utk ko, selagi ko mampu ko kena fully bf baby ko nanti..k, caiyokkk! :)

Diyana Didie said...

dd pon ada rasa mcm tu. takpe, kita cuba saje yg termampu. first six month mmg digalakkan. tp tak dgr pulak tak boleh minum air masak. doctor u advise gitu ke? kalau tak minum air masak..dehydrate lah baby. hehe

wanie said...

kak aty... percaya pada diri,katakan boleh biar pun ramai yg kata x boleh.....

Pengalaman wanie sendiri.... kena yakin bahawa susu kita cukup utk baby kita.. biar pun dpt 2@ 3 titik susu masa pam bersyukur... jgn STRESS, just be happy... insyaALLAh 2 titik susu akan jadi 2 oz

Shu @ Mrs. Hamid said...

Aty, memang tak dinafikan, memang banyak cabaran bf bagi ibu2 macam kita yang bekerja ni. Pasang niat dan kuatkan semangat. A very BIG NO NO NO, Jangan sesekali fikir susu kita tak cukup untuk anak kita.
Macam shu, nasib baik ada hubby yang bagi 100% support. Alhamdulillah, sampai sekarang shu still bf anak shu, baby dah nak masuk 8 bulan.

PUAN THALHA : said...

wah, bagus dear buku ni. Apapun, kite pun harap mampu jugak bagi breastfeed walau bekerja. Tapi tgk pengalaman kawan-kawan, cam ok je pump time lunch. InshaAllah we can do it! chewah *_*

Mama Gee said...

semoga berjaya ye aty...
yg penting bykkan pam susu ibu tu buat stok...lg byk pam lg byk penghasilan susu nnti..InsyaAllah!

asna cute said...

Semoga akak bjaya!. Asna xdpt nk fully bf haikal. Masalah sikit. Tp asna yakin akak msti boleh!! Chaiyokkk!.

Nk tumpg komen entry bwh punye juga hehe. Comel dh perut diaaaaaaaaa hehe

Nurul Ilyani said...

insyaALLAH boleh...chaiyok aty...alhamdulillah yanie still bf aleesya...walaupun stok x byk, tp alhmadulillah ade lg rezeki utk aleesya... :)

♥S@R@♥ said...

salam
insyaAllah mesti bolehnye..

dari skang cakap kat bb lepas lahir hisap susu mama ea..

hari2 cakap insyaAllah bb mesti pandai hisap nnt..

masa 1st time nak bg jgn fikir
1. malu
2. susu xda/susu sikit
3. susah
4. jgn fikir sakit (tiap kali bb hisap kita akan rasa rahim mengecut..sakit sikit tp sakit ni akan hilang nnt & also sakit kt bhagian jahit..hehe)

sara b4 bersalin macam aty gak fikir..
but bila bb dah lahir terus rasa excited gile nak BF..

lastly good luck for u ;)

Peri PiA said...

insyAllah u can do it

Ainul said...

jgn risau..insyaALLAH boleh.ramai je ibu yg bekerja tp berjaya bf baby.saya pun keje.selalu p site,outstation dan alhamdulillah 15bln dh bf my baby.yg penting kena ada ILMU & SEMANGAT yg kuat.niat dr sekarang utk bf ur baby.nampak senang tp penuh dugaan tp TIDAK la susah.GOOD LUCK