Friday, March 30, 2012

37 minggu-masih terpikir2 nak beranak kat mane.....



nurse kat KK rawang tanyer :: dah tau dah nak beranak kat mane nanti..??
aku :: eerrr... kat mane sempat nurse...
nurse :: ehh..awak ni..betul2 lar...dah nak dekat sangat ni bersalin..
aku :: betul ar nurse...
.........................................[diam]


sebenarnyer bukan tak decide lagi...
dalam kepada dah ade 2 spital pilihan..
1] hospital swasta
2] hospital kerajaan


bagi aku 2-2 pon ade kelebihan dan kekurangan nya...
puas aku pikirkan..tapi masih tak dapat jawapan...
tu senang aku cakap-kalau tetibe aku sakit nak beranak..yang mane sempat aku pikirkan sesuai tuk keadaan aku waktu tu..aku pergi..haaa...boleh macam tu tak..?? [huhu]
hospital kerajaan-asalkan aku ade 'pasport buku pink'-tak bermasalah nak gi mane2 spital pon..
hospital swasta-hanyer satu dalam kepala otak-Klinik Pakar Bersalin Barakah




laki aku-ikut kan ajer...asalkan aku tak beranak kat umah atau dalam kereta..




pilihan hospital swasta aku-Klinik Pakar Bersalin Barakah


- private spital dah tentu ar laki aku teman 24 jam...tu motif utama aku nak sangat hospital private..suami diizikan untuk memotong sendiri tali pusat..[kalau diizinkan Allah]
- normal delivery charge dalam kemampuan..
- tapi tak de c-zer..so kalau ape2 hal tetap hantar ke spital lain atau ke gomen jer..paling dekat ngan klinik tu adalah Hospital Besar Klang yang aku nak sangat elak kan...
- lagi yang aku suker sangat klinik ni sebab yang sambut tu kompem dokter pompuan [samaada dokter Mariam atau Dokter Khairiah]-yang memang standby biler2 mase...[insyallah]
-islamic klinik..sepanjang check-up kat sini..nurse2 nyer semua lembut2 dan baik..[alhamdulillah]-layanan yang diberi buat aku selesa [ade gak aku gi private spital tapi layanan macam hampeh-walau bayar ratus2 pon]
- pernah masuk  dan berada di wad bersalin dan kawasan labour room -tenang jer keadaan dalam tu..sejuk dan sunyi-tak kecoh2 ngan suare nurse [tak tau ar kot aku jer yang rase macam tu]
- klinik ni dekat ngan umah family aku-[5-10 minit]-jadi biler2 kuarge aku nak datang teman ker atau bawak makanan tak susah..[kot lar]
- dekat ngan 24 jam McD..!! -kot2 laki aku lapar ker aku yang lapar ker-senang laki aku nak gi beli makanan..[lalu ker makan mase ngah sakit..??]
- bilik solat dan tempat rehat yang selesa dan dekat jer ngan wad [dah tentu ar sebab klinik islamik kan..]






pilihan hospital kerajaan pilihan aku - Hospital Sungai Buloh


- walaupon pernah ade rekod tak besh kat spital ni..tapi aku rase spital ni aku lebih ok daripada Hospital kLang..
-tapi Hospital Klang-paling dekat ngan umah family aku..aku berani jamin..kalau ape2 die tetap akan hantar aku ker Spital Klang..
- asalkan aku ade buku pink-aku boleh pergi mane2 pon spital kerajaan yang aku suker-asalkan derang ade katil kosong..
- part kosong tu yang buat aku risau..kat Hospital Sg Buloh..diberitahu sendiri..kiter pelu menunggu sehingga 48 jam hanyer tuk dapat katil kosong..!!-bayangkan kalau keadaan kite yang ngah sakit dan perlukan tempat yang selesa tu baraing dan hilangkan kesakitan tu..*sigh
- hanye kat Labour room laki aku boleh temankan aku-itu pon awal2 dokter dah cakap..-kalau keadaan mase tu tak kelam kabut-
- orang keje swasta macam aku ni -bukan senang nak dapat ward kelas A walau gaji ko Rm 5k dan ko mampu nak bayar sekalipon..!!!-ggrrrr...
-yang buat perasaan selamat-kelengkapan kat hospital kerajaan adalah LENGKAP..jadi kalau ade ape2 kes pada ibu atau baby-tindakan akan diambil segera [insyaallah]-kurang sikit risau nya..
- bayaran kat spital kerajaan jugak berganda murahnya..!!!
- perlu redho samaada dapat dokter lelaki atau perempuan..pakar atau tak..cina  ker India ker...asalkan ko dapat beranak ngan selamat..
- aku pasti..tempat laki aku..mak pak dan keluarge menunggu adalah jauh ngan tempat kite nak beranak.. jadi hanyer sms atau tipon sebagai penghubung..








haa...banyak baik dan buruk..kelebihan dan kekurangannyer kan...
tu yang masih berbelah bagi...
atara keselamatan atau keselesaan..
mahukan 2-2...tapi aku rase tu semua bergantung pada 'bahagian' yang dah Allah tentukan tuk kite..
kekadang..kite ni cerewet2 sangat pon..sudahnyer..ape yang kite paling tak nak tu lah..yang kite akan dapat...
jadi bagi aku sekarang..aku redho...asalkan aku bersedia...
ape sahaje pilihan yang dibuat waktu tu..aku anggap tu adalah yang terbaik untuk saat tu..aku serahkan segala pada Allah...
kalau hospital kerajaan kat mane2 pon tak de masalah...
kat serdang-putrajaya-klang-sungai buloh-selayang..semua tu disekitar aku..
cume kalau nak gi private hospital..aku malas dah nak carik...
dah tinggal seminggu dua ni-malas sungguh aku nak gi wat check-up lagi..lebih2 kalau kat tempat yang tak biase aku pergi...
jadi...tak cerewet sangat..kat mane2 pon...asalkan aku dan baby aku selamat-aku dah cukup bersyukur...
yang penting doa dan redho suami aku dan keluarga...
doa korang2 jugak...


37 minggu 2 hari..
gambar terbaru hari ni..
mungkin kah ini jumaat terakhir aku sebelum bergelar ibu..?? [walaahualam]

saat dah hujung2 ni..Jubah aku rase paling cantik ar aku nak pakai..
memang selesa..!!

jubah hitam buat perut aku tak nampak sangat...
last check-up Rabu kelmarin.. berat aku 54kg..
kedudukan kepala baby dah kat bawah..dah nak engage..
baby berat dah 2.8kg.. dan alhamdulillah-baby sihat..
placenta[uri] dah matang-masuk peringkat ke-3..
jadi doktor sahkan -baby boleh keluar pada bila2 masa..!!
tak sabar..dalam mase yang same tetap nebes..


p/s :: setiap kali buat n3..aku rase ni adalah n3 terakhir aku sebelum beranak..[tapi tak pon] huhu









47 comments:

QueeN TerataI said...

sabar... InsyaAllah x lama je lg tu bakal keluarla baby tu.. bersalin kat mana2 pun ok je yg penting ibu dan anak selamat.. Queen doakan semoga segalanya selamat... :)

Alin Marlini said...

Kak Alin 22 spital memang rasa. Anak 1st kat Hosp Selayang. HUbby blh masuk n nurse demua baik-baik. Cuma..lepas bersalinlah masalahnya sb tggl kita ngan anak jek. time melawat baru og blh melawat..sedih woo....

Anak ke 2 di Pusrawi. Hubby opkos leh tengok ..leh teman kita..anak plak bawah jagaan nurse.

kalau anak 1st..selalunya amil masa yg lama untuk bersalin..jadi mesti sempatlah aty nak ke hospital tu...

LisaLisut said...

whatttt. berat u 54kg je???? arrrrrrrrrrrrrrr..u lg kecik dr i la sbnrnye ya?(perasan igt kau sorg je bdn kecik ke lisa haha).oh nooo. n kturunkan berat bdn la cmni hahaha.erkk.takuttt.

lawa laaa color pink lipstick u! i like! hehe

LisaLisut said...

anyway,semoga allah permudahkan proses u bersalin. amin :)

Ayu Muslim said...

CA ingatkan da bersalin sbb x nmpk pun entry baru smlm.. CA next last keje, pastu nak balik segamat. beranak sana la sbb hosp x busy.. semoga kita sama2 dipermudahkan urusan nanti ye

Liyana said...

amin...smg selamat bersalin k... xsbr nye nk tgu bby kuar..

SYANI said...

Akak dua2 beranak kat hospital kerajaan. Kat Hospital selayang, hubby boleh je masuk labour room. Tapi tang tunggu kat ward, dia pun cam orang lain... masuk time melawat je. Tapi akak pun tak kasi dia tunggu akak.. Kesian kat dia sebab nanti dia boring.

CikNaa said...

hihi.. same la. naa pn pk camtu jgak even GL dah amik nk beranak kat private. tp xmustahil jgak beranak kt GH. mane2 pn ok janji tak susah sgt perjalanan baby nak keluar tu. paling takmo, baby keluar ikut tingkap..

cik alin gedik ! said...

jubah akk cantik !
alin doa kn akk selamat ok .. :)
x sbar nk tgok bby .. :) insyaallah ..

BuNGaKRiSTaL said...

semoga selamat segalanya atie.. my turn coming soon.. nebes jgak nih.. huhu...

nuyui a.k.a miss YUI said...

moga ALLAH permudahkan segalanya kak.. t akk pntang, jgn lupa sy tau..
kompem rindukan akk lau akk xupdate =(

malynd_anggun said...

last week kawan i 37w 2d dah besalin..heheh..bersedialah k? semoga proses kelahiran dipermudahkan Allah...amin!!

MimahAjil said...

dah tak lame dah tu...
semoga Aty n baby selamat...
dan semoga Allah permudahkan kelahiran ni...Ameen

Anum said...

semoga semuanya berjalan lancar

jaja_norliza said...

berseri2 sgt aty bila dah nk jd ibu ni...
harap selamat semuanya x kira bersalin kat mana pon...
tp mmg kwn sy last month bersalin kat sg buloh masa sakit contraction tu hanya duk kat kerusi menunggu...x de katil...sampai da terbukak 9cm baru terus masuk LR..sadis...
isyaAllah semoga aty dipermudahkan segalanya...amiinnnn....
mood : x sabar nk tgk baby aty!

Mimy Hamid said...

pertu ko dah semakin nampak la...tak kisah mana pun ko nak bersalin..yang penting selamat...swasta n gomen ada kekurangan dan kelebihan...kalau mampu pe salahnya gi yang terbaik...jangan duk pikir sgt..sakit je ikut arah gerak hati mana ko nak bersalin..

Peri PiA said...

semoga dipermudahkan,Amin
dah istiharah? :)

rasenya kalau gomen,h.selayang pon not bad

berseri2 muke aty :'),sweet

O'gosh said...

labour room mana yang sunyi tu....nak gak p tgk..hehe...sabar ye..x lama dah tu....sebenarnya, elok decide awal2..kot2 la masa tu nanti kelam kabut dah xle pk pulak...maklumla...first time la katakan...anyway, semoga selamat semuanya...

Hayati A.G said...

salam aty..wah berseri2 sekarag2...
Insha Allah, semoga segala dipermudahkan..cuma nak tunggu aty upload pic baby plak ...
sy pulak yg nebes..:-)

mmg nampak ctik ngan jubah hitam tu...:-)

Juliet said...

Semoga segalanya dipermudahkan untuk u Aty ;)

Take care.

PS : Harap nie bkn entry u yg terakhir. Hihi! Best la bace blog u.

Mummy GreenyHouse said...

yup...mana2 pun boleh, harap semua di permudahkan ye..amiiin.. :)

Sy 2nd bby lahir kat Hospital Umra sec13 shah alam. private hosp. ni biasa2 je..boleh la. selesa bg sy, n mampu, dlm rm1200 (ambil vip room, ade 2 katil 1 bilik tp kita duk sorg - hubby tdo sana skali teman.. ;p)

farhana shamsuddin said...

cantik jubah!

Riny said...

x pe...allah dah janjikan yg tebaik utk aty..jgn pkir2 sgt..semga semua bejalan lancar nak nye ye..ryn doakan yg tebaik..:)

♥ Elin ♥ said...

berat 64 jer....ayaaaakk..dulu elin 65 tau naik 28kilosss..huhuh

apa pun selamat semuanya...mana2 pun blh beranak..tp jgn dlm kereta eh dear ;p

salmia saidin said...

tiktoktiktok...
counting the times je kan..

moga semua selamat ye sis..

jelas betul dgn berat badan sis T__T

CikPuan Fara said...

xkisahlah kat mana pun asal semua selamat dan dipermudahkan.. berat awak 54kg? woahhh jeles sungguh kte baca huu~~ ^~

4feet8 said...

take care aty..

MiSS NaDieYA said...

semoga Allah permudahkan urusan aty bersalin nanti..wahh, best giler berat 54kg je..hehe..anyway, lawa jubah aty pakai tu =)

ciNDerella stRikEr said...

nad deliver kt hosp selayang jerk. time tu awal pagi n kalo nk g ke pusrawi tu confirm sesak....jadi xmau terberanak dlm keta. jln ke hosp selayang dari umah nadd xsampai 10minit... alhamdulillah, hubby teman nad dlm labour room + mlm tu dia buat kering tido kat surau same level...& every 2 hour dtg jenguk nad n bby (mujur nurse xbising as hubby menyelinap diam2).
doc yg smbut klahiran...alhamdulillah smua perempuan islam ada dlm labour room tu. akhirnya QQ ddilahirkan dgn selamat & kos nya hanya RM35 sahaja. huhuhu

MissRhana said...

slmt bersalin..insyaAllah semuanya selamat..jgn stress sgt..hehe..bykkan walk around k :)

MyHaPpInEsS said...

pengalaman Jasmin kat spital private mmg diorg jaga gler2 sampaikan pakai baju n pad pon dieorg tukarkan pas kiter bersalin hari pertama. siap masukkan drip kencing tuk pastikn kiter dpat rehat yg cukup.

yg xbesh susu bdn xkuar lg...so dieorg bg susu fm n bby jaga mmg ketat sgt2.

~dalamdiri~ said...

assalam aty, akak cadangkan hopsital swasta, tambah yang islamik, lagilah digalakkan. sebab apa, masa kita masuk, memang gerenti dpt katil, kalau hops kerajaan, tak jamin. dan masa kita sakit nurse akan pasang surah yasin dsn yg menenangkan kita, kalau ada air selusuh pun dia tolong tuang, dan keadaan tak hingar dengan keluhan pekerja dan pesakit, kita tenang. dan masa melahirkan penuh dengan selawat , termasuk semasa tarik uri keluar. InsyaAllah dengan adanya suasana begini Allah tolong permudahkan. semua tu penting bagi akak , sebab akak dah rasa keadaan berbeza semasa di hosp kerjaan, bukan mengutuk, tetapi sebab mereka sibuk, dan banyak kes, jadilah keadaan hingar, kita lagilah sakit, masa tarik uri pun pebagai cerita boleh dengar dari perbualan , ya Allah, menakutkan bila uri terlekat. semoga Allah permudahkan untuk aty dan akak nanti. mintak maaf jika pekerja labour room terasa.dan masa lepas bersalin pun kalau hosp kerajaan berkali2 kita diganggu oleh dr pelatih yang tanya banyak soalan. kalau di hospital swasta kita dapat rehat sepenuhnya. (memang la kesian doktor pelatih nak belajar tapi kita masih lembik).

.

~dalamdiri~ said...
This comment has been removed by the author.
~dalamdiri~ said...

apa2 pun terpulanglah kepada aty, setiap orang perjalannya tak sama. ada yang bersalin di hospital kerajanan tapi dapat dktr perempuan, katil tersedia kerana tak ramai patient dan dapat nurse baik dan prihatin.doa untuk dipermudahkan waktu bersalin nanti, insyaAllah berkat doa suami semua berjalan lancar

laskar pelangi said...

Tak sabar nak tengok baby comel keluar:) Hihi:)
Semoga akak dan baby sihat semuanya:))

Khairani Bahaudin said...

salam perkenalan. Comel je mama buyung ni dah nak bersalin. Kalau akak la, tak sempat la nak pakai lawa2^^


Jemput datang ke blog dan jemput exchange link dgn saya ye^^
REDCOMEL

apa2 pun take care, doakan semua selamat.

Lyana MK said...

yana bersalin kt sepital sg buloh yang...alhamdulilah...semuanyer okey... ;)

wah! dah 37w 2hari....yana bersalin 37w 4hari ritu!!

good luck!!
selamat meneran!
dan semoga semuanyer selamat dan baik2 ajess!!

Mr n Mrs Zaidi said...

INSYAALLAH, HARAP DIPERMUDAHKAN BERSALI NNT YEK SIS...APE2 PUN SEMAKIN NAK BERSALIN SEMAKIN BERSERI2 MUKA BAKAL IBU NIE..

mizzkechique said...

akak ni peknen pun nmpk ayu.. apa petua?? agak² dh bersalin blm ni yer..

she-G said...

hai..silent reader selama ni. salu abca pasal deko2 je..hehehe..org berseni buat simple pun cantik.

saya dulu anak 1st spital swasta sebab nak slesa dan...plg penting aurat kita terjaga.tu je..mampu tak mampu tu kita dah peknen 9bulan kene pndai la simpan duit betul tak.sakit kat mana2 pon sama..cuma kalo saya pikikan aurat kita.kcli dah TERberanak tu lain kira..baru darurat.anak seken saya TErberanak..spital raub je.gomen.asal nak elak sgt spital gomen ni.plak raub y ade gak kes2.tp alhamdulillah..seme ok walopon ade sket kes..cuma memang hmm...segan la sket..dr laki.apepun pilih y terbaik.kalo sempat pergi je swasta lau mampu.kalng..errr...adik nurse pon tak galak g sana...huuu...die nurse sg buloh

Cikpuan rara said...

rara lak berdebar.moga Allah permudahkan semua.

YanaMIB said...

Sy dulu slalu ckp kt baby soh kuar cpt..and seminggu b4 due mmg dia kuar..kekeke bc zikir nabi yunus byk2 k..membantu utk kurgkan sakit time contraction nnt =)

aniswany said...

berat 54kg je ? nnti xpyah susah2 nk kuruskan badan kan ;)

apa2 pun anis doakan aty dan baby selamat.. ;)

Zila said...

sama la kita..stil tak sure nak bersalin either kat private or hospital kerajaan. Mak siap kata..bersalin kat mana2 hospital pun, sakitnya tetap sama. Baik bersalin kat hospital kerajaan jer, lebih jimat and lengkap. Tapi tu lar..banyak dengar cerita tak best kalau bersalin kat hosp. kerajaan ni..haih...

farahfatihah said...

jgn bersalin dalam keta tau aty!!! =)

Sya Sakura said...

Igtkan dh bersalin, tp bace ur comment kt blog terkejut la plak... hehe.. anyway, insyaAllah harap2 semua dipermudahkan..

About nk bersalin kt mane tu mmg confirm akan terfikir2 lg kan? Its ok kat mane pon, as long as both baby and mummy selamat, insyaAllah :)

p/s: jelesnya dh nk bersalin tp berat just 54 kg je! Sya dulu hari nk bersalin berat dh 81 kg, dh mcm ikan paus dh rasanya.. haha..

PinKy MoMMa said...

ty, kite dah ada pengalaman bsalin kat sungai buloh tapi prefer swasta hukhukhuk..mungkin pengalaman org berbeza2 kot..ada yg bernasib baik..ada yg tak..so i memang prefer go for private ;p

bukan berlagak tapi serikkkkkk..owh tak mau ingat kisah di sungai buloh..

insyaAllah kite doakan awak senang dan dipermudahkan..tak kira dimana pun tempat bersalinnya ;)