Tuesday, April 03, 2012

Saper bersalin bulan April ni..??





aku belum beranak...
semalam aku tak keje...aku rase badan tak selesa-macam period pain dari malam sebelumnyer..
macam senggugut rase nak datang bulan tu..
sibuk text kat member2 pengalaman tanye macam2...
orang kate dah nak dekat...-masih menanti..
nak dekat tu maksud nyer esok lusa ker atau lagi seminggu-dua..
kalau seminggu-dua lagi..memang Edd aku lagi 15 hari..maknenyer lagi 2 minggu ar..
so..tak yah risau2..[tu pon kalau tak lambat]
tapi kalau lagi sehari-dua..-aku memang dah rase panik..!!


tapi aku memang rase nak beranak awal...
selalu cakap kat baby mintak kuar awal...[kejam tak ibunye?]
terus terang aku cakap-saat ni adalah saat2 kritikal untuk aku..
tak larat nak bawak perut dah-walau bukan besar mane pon...
bukan sebab berat atau rase terbeban..[bukan besar mane pon]
tapi..aku betul2 dah tak larat..
nak tolak badan nak bangun kemain susah-ngan sakit pinggang-tak lena tidor-nak naik turun tangga-sakit kepala-dan segale macam bende kat badan ni nak sakit same..
sekarang ni dah rase macam senggugut pulak..!!
maaf lah..aku bukan merungut tande tak redho..
dah sedia redho-pengorbanan sebagai bakal ibu..
tapi aku manusia biasa..yang sedang melalui kesakitan...


sungguh jeles ngan Reyna yang EDD nyer sepatutnyer hanye beza sehari awal dari EDD aku-dah beranak akhir bulan March aritu [29 March 2012] mase 37 minggu...!! aku esok dah masuk 38 minggu [dengan harapan nak beranak cepat jugak]-ngeh ngeh ngeh...
walaupon jeles-tetap tumpang gembire tuk Reyna-TAHNIAH Reyna..


semalam gak..sebab rase badan tak besh..
aku yang malas dah nak gi check-up kat KK-pergi gak ar pagi semalam..
alaa..cek macam biase jer..tak de ape2 pon..
cume HB aku rendah sikit dari sebelum2 nyer-tapi agaknyer sebab dah nak beranak jadi nurse pon tak cakap ape2 pon..-macam biase..hanye soh makan Iron Tablet tu lebih sikit...
yang lain-hanye terangkan kat aku pasal tande2 nak bersalin yang dah berape puluh kali diterangkan-ohh.. aku dah hafal...!! [tapi masih banyak gak tanyer kat orang]


segera ke hospital jika ::

  • kurang/tiada pergerakan janin :: noted-kene sentiasa pergerakan baby-tak payah tunggu sampai 3 jam baby tak gerak baru nak pergi..kalau rase2 tak bergerak jer kene terus pergi dah.. [nurse kate lagi nak beranak baby akan bergerak lebih aktif]-
  • turun darah dari faraj :: noted-ni tande paling ketara yang boleh buat ramai orang panik..!!
  • pecah air ketuban :: aku rase tak semua orang melalui pecah air ketuban ni..sarah cerite..bukaan dah 9 cm tapi air ketuban masih belum pecah..!!-ni yang buat aku nebes ni...
  • sakit perut berterusan :: eeerrr....noted-sikit sakit pon aku terus gi spital..huhu..
  • stand by barang2 baby dalam kereta :: aku tak buat..sebab selalu tukar2 kereta [kereta sendiri ngan kereta laki aku]-lagi risau baju baby panas berkuap dalam kereta na bag pon boleh rosak [sayang bag terlebey]-sila jangan contohi..
nurse :: salah satu yer..jangan pulak awak tunggu semua tande2 tu datang  baru awak nak gi spital..

eerrr...baik lah...[angguk2]

keadaan tak selesa sekarang buat aku rase nak duduk2 ngadap tivi jer kat umah...
laki aku dok asyik dah suh aku cuti dari sekarang...
dan kalau tak terkenangkan ade Debit Note penting yang masih pending..[yang selalu buat aku boleh bergaduh ngan orang tu]
dan EDD yang ade lagi 2 minggu-memang confirm malas aku nak gi opis dah arini...[rugi cuti awal2]
tapi minggu depan aku konpem tak mo gi opis dah...!!
tak lalu dah aku nak hadap keje2 dan nombor2 yang lagi buat aku rase macam nak terberanak...!![elok ar kan..-kate ko nak beranak cepat] huhu
tapi rase2 ko-sempat tak aku tunggu sampai minggu depan..??
Wallahualam...tak de sape yang tau urusan Allah..
even aku tanye dokter pon-dokter hanye cakap-siap sedia jer lar..biler2 je nie..


laki aku dalam mode stand by..
nak gi site pon risau...out stesen memang tak ar..
tengah2 malam pantang aku bangun nak gi toilet..mesti tanyer-"sayang ok tak..??"


okeh...membebel panjang tak gune..
cume nak bagitau-aku belum beranak lagi...
ade orang dah terlepas EDD pon masih ok lagi..aku yang kecoh lebih...huhu..
manje terlebih aku nie..[salahkan laki aku yang suker manjekan aku]






p/s :: asal aku tak hapdet blog jer ko dah hantar mssg tanyer aku kot aku dah beranak...heheheh..[terharu]