Thursday, March 22, 2012

biler mahu apply cuti untuk beranak...???



kalau ikut hati aku..sekarang gak aku nak start cuti..!!
aku tak sabar nak coti panjang ni weeeiihh...!!


aku pasti-yang dah dekat2 nak beranak ni.. dah apply tuk cuti beranak nanti..
yang kerje kerajaan..apply 3 bulan coti..beshnyer...!!!
yang kerje swasta macam aku nih-2 bulan coti gaji jalan tu pon dah rase bersyukur sangat dah...


sape yang kerje selain kerje di sekolah..[cikgu ar tu]
satu2 nyer cuti yang ko boleh bercuti panjang lebih dari sebulan-hanyer lah jika ko coti untuk beranak..!!!
hokeh..atau ko coti sakit patah kaki tangan bagai-mungkin ko ley dapat coti lama...
melainkan kalau ko nak coti tanpe gaji..hah..tu biler2 pon boleh kot..[tp tu pon aku rase belum tentu-kot kalau bos ko baik hati tak  buang ko terus]


nak cuti beranak-bos ko bagi tak bagi..ko tetap akan bercuti kan..
cume kene pastikan samaada coti ko tu bergaji atau tak...
atau..kalau ko tak kompem lagi-atau ko hanye pekerje kontrak..mungkin ko bercuti tanpe gaji dan paling dasat-ko diberhentikan kerja..!!


aku dah apply coti tuk beranak..
since aku nyer Edd 18 April-20 April akan datang ni..
kurang dari sebulan...
tapi borang cuti beranak aku tu..tak de tarikh lagi..!! huhu
aku bagi borang kosong yang aku dah isi details dan tandatangan [kecuali tarikh cuti]
siap note pade budak HR-'cuti akan bermula dari tarikh hari aku bersalin'
maknenyer-kalau aku tetibe beranak harini-jadi aku akan bercuti 60 hari dari tarikh harini...


tapi ade gak terpikir nak cuti awal
tak ar seawal hari ni..
mungkin 2-3 hari sebelum tarikh Edd-tu pon kalau aku tak terberanak awal ar..
Edd aku 18hb April [rabu]-so awal minggu tu dari senin aku nak coti dah...[insyaallah]-tengok keadaan macamane.


aku tak nak coti awal2 sangat sebab ::
-sayangkan coti tahunan aku..ni baru suku tahun pertama..ade banyak agi mase nak sampai akhir tahun..lepas ni dah ade anak tak tau pulak cuti ape yang aku nak amik...tu belum lagi kot aku nak mintak cuti raye lame..cuti untuk gi vacation lagi akhir tahun..[mane nak tau kan]
-walaupon nak ngadap kerje kat opis ni boring-tapi duduk umah saje2 pon boring gak aku rase..kalau sehari dua mungkin ok..kalau seminggu 2 tu-lelagi kalau sorang2..mungkin tak [ikut pengalaman]-bertambah pening kepale aku
-kalau sakit kat opis-masih ade kawan2 aku yang sangat2 perihatin-sekurang2 nyer tuk meneman dan bagi sokongan moral..
-kalau sakit kat umah sorang2 time laki aku gi keje-lebih menderita kot[huhu]
-lagipon aku rase aku ok lagi..masih kuat tuk berjalan dan bekerja..tak nak manja2 sangat layan badan ni..kalau kat umah mesti aku tidur jer keje nyer pagi petang siang malam-tak elok tuk perkembangan otak baby...
-dah hujung2 waktu ni-bos aku pon tak berkire sangat..kalau tetibe aku rase tak sedap badan atau letih sangat mase kat opis-aku hanyer perlu mintak excuses balik awal-bos aku paham-atau tetibe pagi aku rase malas-juz kol bos tanpa rase bersalah [muwahaha]-memang besh..!! [biler ok datang jer ar opis macam biase..heheh] 


jadi kesimpulannye..kerje jer ar dulu sampai aku rase satu mase nanti-aku patut bercuti dah...
opis aku ngan laki aku pon tak jauh sangat..insyallah kalau Fared tak gi site-cepat jer dia akan sampai
dari opis ker spital nak beranak pon tak jauh mane-insyallah doa saje agar dipermudahkan...


ni aku nak tanyer-kalau korang yang kerje kerajaan-dah apply cuti dari tarikh sekian2-tak boleh dipinda kan..?? jadi kalau ko beranak lambat atau cepat macamane ek..?? nak gak tau...sekadar berkongsi pengalaman...ko tak kisah kan...??





29 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

haa.plh trkh terbaik.. ngeh3..

Anum said...

betul2, rugi cuti awal2

e k i n ♥ y u s r i said...

xlah kak
memg tgk kelulusan tue xleh dipinda...atas kertas je tue
hehehehe
tp sbnrnye boleh je
tgk tarikh kte bersalinlah
kte just attach surat akuan bersalin dr hospital je

aYda said...

Ayda dulu apply 2minggu lebih awal dr tarikh EDD,sebab nk balik bsalin kt kg,takut jugak terberanak awal,so awl bulan 10 dh cuti,last2 18/10 br bersalin,mg melenggang perut jela hampir 3minggu tu,mg bosan sgt2...dh apply,KP pn dh approve xleh pinda2,melainkan ambik cuti ikut tarikh bersalin,means ko keje smpai hari sebelum ko bsalin..ayda ambik 3bulan,belum cukup usia airis 3bulan dh kena naik keje,sape suh ambik cuti awal sgt..huhu padan muka :(

Liyana said...

mcm sy nt kena apply cuti sebulan awl dr edd.. tp tarikh blh dipinda lg rasenye.. hmm x sure gak, kena tnye blk org opis

Salmia said...

sy pun kerja swasta..
my edd 8 Ogos. tapi tak pasti bila masa yg sesuai nak hantar borang cuti.
biasa la, kompeni kecik.. HR pun tak de.

Mr n Mrs Zaidi said...

sy ingt 1/4 nak apply cuti dh..nk ambil unpaid leave...mula2 fikir nk bersalin kl jer..tp fikir2 blik mcm nk blik bersalin trg..tp x thu la bos lepas ke tak..huhuhuhu... best kn org keje gov nie..cuti boleh lme2...huhuuh

CikNaa said...

naa cuti 3bulan. apply cuti 2 mggu awal. edd 24hb. tp cuti dh mula 9hb dpn.. since surat dh keluar, awal ke lmbt ke beranak mmg kene cuti la.. tp mmg naa nk balik kg awal. tak larat dh nk pegi keje bl bdn dh berat cenggini. hihi =)

LisaLisut said...

sedih aaa swasta cuti 2 bulan je.ipar2 i n husben i siap suggest suruh amik cuti tanpa gaji sebulan extra ok.hahaha. sbb dia kata dlm 6bulan pertama, 2bulan pantang cuti, 1bulan cuti tanpa gaji.so i amik 3 bulan jaga anak. lg 3bulan mak mertua n mak i gilir2 jaga. after 6 month shud be okay nk start hntr kt org. huhhh syg cutiiiiiii laaahh. i tatau lg nk buat cmtu ke x.hahah

SYANI said...

Akak tak pernah apply cuti sebelum beranak. Kalau dah ada show, gi spital selagi tak beranak, hospital bagi MC. Akak apply cuti lepas habis maternity period. call je opis cakap nak extend cuti guna annual leave. Clerk akan isikan borang cuti tu.

Gieyana said...

Cepat ms berlalu..ritu ms cuti bsalin, lepas balik dr cuti br isi brg cuti..:)

~~zaa~~ said...

boleh pinda cuti tu aty, biasanya kerajaan ni senang je.. ;)

QueeN TerataI said...

sebaiknya x pyh cuti awal... biorkan bersalin baru cuti.. kita lebih perlukan rehat selepas bersalin...

Cik Ayu said...

CA cuti arini.. packing2 brg utk pindah umah n utk bwk balik kampung gak..arini je.. cuti awal kot nanti.2 weeks b4 EDD

Mimy Hamid said...

aku tak apply pun terus beranak..konon nya mc dulu 2 hari..aku keje TM so lepas beranak nanti apply la..ok je

Miss Sunshine said...

kita kene ambik cuti awal... sebab sampai 35 weeks je boleh naik flight... huhu, tak nak bersalin kat sarawak ni sorang2.. huhu.
nak tak nak kena unpaid leave.. tapi, rasa mcm rugi je,, agak2... doktor bagi tak MC sampai 5 hari..?

Anonymous said...

boleh je pinda. terpulang nak amik cuti awal ke atau cuti start dari tarikh bersalin. nak cuti dua bulan je pon boleh.

Anonymous said...

kalo mcm gov kami pon sama apply tp x isi tarikh dlu...apapon nnt dah bsalin br col opis dan pihak yg jg cuti akan letakkn...nnt dpt 1 surat dr hospital yg mgatakan kami bsalin tarikh sekian-sekian..hehe

CikPuan Fara said...

bestnya da nk bercuti bulan dpn.. fara yg br 5 bulan ni pn xsbr nk cuti hikhiks ;p

LoVEaQshA said...

tuelah ai yg keje kerajan=an ni epn xapply ctu ag..sb tgh cnfius ada yg kta xpyh apply ada yg kta kna apply plak..~
skrg ni pn da xsbr nk cti tp cam awl sgt lau dok umh borink jer..bla kt ofis ni tensen lak sb keje xmo benti cam xthu lak yg kta ni peknen..
nanti nk kna tny hr blk cmne nk kna apply cuti bersalin tu ke or just trus jer bslin nti inform kt hr..

Mummy GreenyHouse said...

Ntah la..belum ada pengalaman mintak cuti keje gov lg.baru start keje sebulan.anak ke-3 baru ade pengalaman nnt...hahah

anak 1st, lahir awal dari edd..borang cuti isi tarikh edd, then HR tukar ikut bby lahir la kan. 2nd bby pulak time tu sy fulltime housewife.. :)

Mrs.Farhana said...

haha..sama la kt ni aty..EDD 1 April, smpi hari ni keja lg..konon2 nk cuti awal 2 mggu, tp btnye dh abes cuti 2mggu tu xberanak lg, x ke naya nk msk opis blk..jd plg awal nk cuti pun mungkin 2 3 hari b4 EDD kot..:)

oshinz said...

tak sabar nak tengok baby la..

mamaiffah said...

emm xyah kot ambik cuti awal....biar jer bersalin dulu..pastu geli hati plak tegok en.somi kelam kabut....simpan jer cuti utk pas habis cuti bersalin sbb bby ms kecik kadang2 kerap sakit...nk kena cuti lagi...

xoxo--eena said...

baru je mintak cuti semalam. tapi just email kat hr n bos je once the child is born, automatic maternity leave start. ni lagi 2minggu masih kat ofis. maybe next week nak mintak MC seminggu dari gynae. hehe. jimat cuti

WildFire said...

saya punya EDD 17 April... saya rileks lagi.. maybe 16hb baru start cuti kot.. hehe:)

Adylia Qarissa said...

apa kata akak amek mc jer 2 3 ari sebelum EDD tu..heheeee..
ley jimat cuti bersalin..

jaatnya idea dkna kan ;p

Peri PiA said...

ha'ah,kwn kite dpt mc 2 hari..lps tu bersalin btl2 ikut due date.jimat cuti :)

selagi larat kje,t.care ya

Cik Dina said...

NAK KETAT,MANTAIN DARA DAN KEKAL SIHAT SEBAGAI PERAWAN BERKESAN MENGGUNAKAN PIL SERI PERAWAN buatan orang kampung 100%...layari cikdinafarhana.blogspot.com