Friday, July 03, 2015

cerite ramadhan aku...kami..




dah pose ke 16..baru nak sembang pasal ramadhan ko..huhu..

tak de apa yang menarik sangat pon...


nak cerite pasal menu masak pon...hurrmmm... tak besh sangat.. hahaha..
orang lain aku dok layan hari2 update kat blog menu berbuka..pheeww..gigih...
sebab aku jarang masak..
ko.. aku masih dalam 'hari' ni..
ngan baby kecik..yang time2 aku sibuk kat dapur tu lah time die nak celik mata..pheeww..

lagi pon..
abah sado tak de umah sebelum2 ni..
dari sebelum ramadon lagi.. die dah mula masuk shell..
out station.. jadi.. fes ramadon tu.. aku sekor2 jer kat umah..
walaupon tak boleh berpose lagi time tu...
tapi berlinang gak lah air mata aku ni ha... hahaha..drama sangat kan..
sebenarnya.. bukan apa pon..
hati tetibe sayu teringatkan family..
yer lah.. sebelum ni..kalau abah sado takde..
aku dok lepak umah family.. seronok sangat rasa...meriah..
sekarang.. mak dah tak de.. pulak tu.. satu2 nya adik pompuan saudara yang paling rapat..
pon dah tinggalkan aku..
tak pasal2 aku meluah perasaan kat abang ke-dua aku... huhu...

"abang.. rindu kat kuarge kite... fes day bukak pose selalu kumpul ramai2..sekarang takde dah..sayu.."


biler ngadu2 kat die... die pulak buat ayat lagi sayu kat aku...
die kata.. "ko ngan atan [abang sulung] tak terasa sangat ty.. sbb ada anak2 tuk dilayan..pengubat hati.."

abang kedua aku tu tak de anak lagi [dah 6-7 tahun kawen]

hurrrrmm...
bahagian yang berbeza2 kan...
kalau kite rasa kite susah.. kite sedih..kite sunyi...
tapi ada orang dengan bahagian yang berbeza mungkin lebih teruk keadaan nya..

tu pasal hati aku boleh redho...
dan biler ikhlas hati kite redho... kite akan lebih kuat melalui nya..
walaupon rindu tu makin kuat..
tapi... anak2 buat aku tak sempat terlalu melayan perasaan..
cume biler sunyi2.. time buat kerje..
atau ada satu2 perkare jadi.. nak gosip-cerite ngan orang..
teringat tina..rindu tina..sebab selalu hari2 memang borak ngan die jer sebelum ni..

betul cakap abang aku...[banyak lagi kiteorang borakkan]
kehilangan arwah adik aku afiq dalam 6 tahun lepas..masih terasa..
lepas tu..kehilangan mak...
selepas 2 tahun.. kehilangan tina...
memang terasa perit sangat..
keluarga makin kecil...
kemeriahan tu makin hilang...
yer lah.. dulu adik badik aku 7 orang..
campur menantu2 anak2 buah..memang ramai..penuh rumah..
sekarang...............hurrmm...


ada ayah lagi..
ada mak baru...keluarga baru..
iyeerr.. mak abaru aku baik..[alhamdulillah]
tapi tak akan sama...bukan menidakkan.. tapi hakikat..
keadaan berbeza....
lagi pulak ayah tak duduk umah lama [rumah family asal] tu lagi dah..
lagi lah terasa hilang 'kampung'......hilang feel nya....

iyeerr..tak akan sama...

atau mungkin amik masa....



okeh.. berbalik pada cerite asal...
abah sado out station 2 minggu gak..
jadi..tak de pon rutin memasak tuk berbuka pose...
tak de yang istimewa lah kire nya..
tapi sabtu ahad..abah sado balik..
baru rasa nak masak besh2 sikit.. besh pon tak lah besh mana pon..ngeheeee...

dek kerana sembang ngan abang aku dok meluah rasa hati sayu..
ahad pertama pose tu..[ramadhan ke-4].. abang aku nak datang berbuka pose kat umah aku..
cakap dalam wassap group family..yang semua ada dalam tu..
jadi abang sulung aku pon kate nak datang jugak...
adik2 aku nak ikut sekali..
last2 ayah aku pon nak datang berbuka pose umah aku ahad tu..
ummie jer tak de sebab ada hal [umie aku tu pon bizi boleh tahan gak tu]
ipar aku pidaus [suami tina] ngan lulu tak dapat joint..
sebab pidaus nyer demam hari tu..


memang meriah lah rumah aku puasa ke-4 ahad tu..
ngan anak buah ramai..anak2 abang sulung aku...
macam raya sangat..!!
seronok lah kat hati aku ni..seronok sangat2...



iftar ramadhan ke-4





aku masakkan nasik beriyani...ngan kari dalca..
ayam beli ayam golek kat bazar 2 ekor...
tak kose aku nak masak ayam masak merah bagai..huhu..
nak berkambing golek lagi lah malas aku nak layan.. hahaha...
kuih2 air semua masing2 membeli bawak..
ai is tak larat nak hadap dapur lama2 ngan anak kecik ni oooii...
pinggan cawan pon pakai polysterin.. hahaha...
seb bek lah kuarga aku sendiri kan..ayah sendiri.. adik badik sendiri..
terus terang cakap.. malas nak membasuh banyak2.. 
ipar2 lak kang nak solat lagi..
tak yah nak susahkan orang kan..
aku pulak masih dalam 'hari'.. ngan anak kecik..
paham lah masing2..ngeheee..




beriyani + ayam golek + kari dalca


aku makan sikit jew..nak merasa..[tu bukan aku nyer plate]
tu pon anak aku terberak2 sebab beriyani kan banyak rempah...kesian si anak.. 

tu menu pertama aku masak tuk bukak pose orang makan..

lepas tu.. abah sado gi balik out station lagi seminggu..
memang aku tak berapa nak masak la..
masak pon biasa2 tuk orang pantang makan..
dan tuk dak qaleef..

minggu yang ni baru die ada..tak kemana2..
dan rutin masak bukak pose macam biasa..
tapi tu pon selang sehari aku masak.. hahaha..
selang kan ngan gi bazar...




ni menu ramadhan ke berapa aku tak hengat
aku masak ayam panggang tuk abah sado..
buat separuh ayam.. 



macaroni cheese + daging bakar + salad kentang 
daging tu pakai daging batang pinang..lembut sangat
nampak hitam tergaring sikit..tapi tak hangit dan rasa nya sedang elok..
hitam tu sebab aku letak madu dan kicap dan bahan2 rempah lain macam biasa tu lah..
madu tu buang senang hangus tu...huhu..
so hitam manis kate nyeewww...


ni kelmarin tak silap... aku masak nasik tomato
tapi kaler nya tak pink2 merah pon.. hahaha
sebab aku terlebih paste...tapi rasa nasik tomato gak la...

kali ni buat ngan ayam masak merah dan kari daging


ada masa lebih sebelum berbuka tu.. aku buat jelatah timun siap.. baru lengkap...
banyak abah sado makan malam tu..suka lah aku kan...
[tapi kang die demuk aku jugak di persalahkan]


haaa..gigih tak orang berpantang masak.. lalala..
tetiap tahun memang cegini lah aku kan..menu2 nya ini jer lah..
ada gak aku tanya abah sado kot nak aku masak mee kari ker bandung ker..
buat masa ni belum lagi..
abah sado duka spaghetti goreng..
aku buat ala2 mamak..tapi tak pakai mee..
die suka kalau pakai spaghetti tu..
dah 2 kali aku buat dah tuk bukak pose..
aku baca kat facebook.. makan spaghetti bagai tu..
lagi kenyang dan tinggi karbo dari nasik...
so lagi boleh simpan tenaga lama sikit..

air biasa nya tengok lah kalau sempat..ada bende nya..
aku suka nak buat mango blanded la.. tembikai juice..
ritu buat milo blanded tak jadi.. hahaha...
kene pakai koko choc tu baru sedap..
nanti nak beli lah...

so far.. tu jer lah yang spesel sikit la aku buat sepanjang bulan ramadon ni..
laki aku tu pon baru berapa hari ada kat umah ni ha...
kalau gi bazar die suka beli nasik kerabu..ngan ayam percik..
sedap gak lah ayam percik nya..
kat sini baru 2 ker 3 kali jer kot gi bazar..
masa out station tu hari2 lah die ke bazar...mahal kate nya...

ok lah... aku ni nak buat entry menu berpantang..tah biler..
entry ni pon.. banyak cabaran nak siapkan.. phewww
buat tajuk jer dah sehari...
nak buat satu perenggan makan 2 jam...
anak2 lah ni.. biasa lah tu.....
sekarang... asal sempat jer nak hapdet..
ada masa sikit..sambil2 buat keje [jualan] curi2 kejap buat entry baru..
tu pon kene berenti banyak kali..
nak susukan anak.. nak siapkan makan qaleef.. nak meneman die pulak..
kang kejap2 kan die panggil soh amik tu..amik ni..
soh bacakan buku bagai.. saja jer kaaaaann... huhu...


selamat berhujung minggu yer..
mesti minggu ni ramai gi shopping raya..
tinggal berapa hari jer lagi eh nak pose...
teringin aku nak berbuka pose kat masjid..
insyaa Allah..moga Allah permudahkan... 





minggu ni nak gi jumpe lulu.. anak aku dah asyik menyebut jer....