Tuesday, March 15, 2016

#ProjekRuangTamu :: TIPS mengecat dan TIPS pilihan warna cat di kedai


ko tau tak..sebenarnya..kiteorang.. malas nak cat..!!
ini jujur...dan sangat serious..heheh..
abah sado kate..

penat...

tapi.. 
tengok dinding rumah bersopak tu lagi memenat kan..
dan lagi merimaskan..
jumaat plaster ceiling tu siap..
sabtu abah sado sendiri ngajak gi beli cat.. miahahaha...

aku malas nak mintak2..apetah lagi nak suruh2 kan..
sebab aku tau..buat tu semua kene ada mood..
so...aku biar kan jer..
ikut mud die nanti nak start biler..
tapi...tak sampai sehari pon..die dah ajak beli cat..heheh..syukuuuuuurrrr...

aku memang harapkan abah sado jer..laju kerje dia...
kerje aku...
setakat touch-up..setakat nak bersihkan..dan pastikan ruang kosong selesa nak buat kerje laju..
atau ngadap bende2 lagi detail macam tampal masking tape satu rumah..
haa..tu memang aku wajib buat..
kalau abah sado.. die redah jer nanti..huhu..
nak buat semua tu pon..nampak macam mudah..
tapi remeh dan leceh..
lenjun gak lah baju aku ni ha..
satu malam ngadap menampal keliling hall tu atas bawah tingkap pintu semua..

lagi satu kerje aku... jangan annoying sangat.. muwahahaha..
ko rene redho jer masa abah sado mengecat tu..
jangan nak banyak sangat songeh..
kalau tak kang.. orang tu dah penat2 mengecat..lecak ketiak satu rumah..
aku acted bossy2 bagai.. mahu ada salah sorang sentap nanti...
kene lah amik2 hati sikit keeennn..
janji urut satu badan..eeahh..??? hahaha..
kalau die hangen2.. aku kene lah buat2 tak dengar
walaupon kekadang rasa nak menjawap je mulut aku ni.. 
mud tu..mud... penting hokeh..
aku tau...mengecat tu..penat hokeh..

beli cat hari sabtu..pastu jalan2 kejap..
ahad petang lepas gi movie boboboi baru start mengecat..
maghrib siap kat bahagian wall utama..

teringat abah sado tanya aku masa mengecat tu..
"sayang.. kalau orang tak pandai mengecat..tak pandai buat semua ni.. sayang nak buat macamane agak nya "

sekali aku jawap :: "orang boleh buat sendiri " - muka lurus nada series

betul lah... laki aku pon tau aku memang boleh buat semua ni sendiri..
cuma biler nak banding tenaga tu..
dan kepantasan kerje..
memang abah sado punye kerje lebih pantas...dan kuat..
so hasil kerje labih baik dengan masa yang singkat..
kalau aku.. mahu seminggu gak la siap..agak nya lah.. hahah
buat sikit2 gamak nya..
time anak tido..time malam2 ker kan..
tapi... untung laaaaaaa dapat laki berkongsi minat yang sama..
minat nak cantikkan rumah...
thanks sayang..ketat2..
muahhzz sikit.. eeahh..??

ok..nak cerite n share tips sikit2..
setiap kali pon..aku tak kisah nak cerite lagi..
berkongsi sikit pengetahuan dari pengalaman...
macamane korang nak pilih warna yang lebih tepat macam apa yang korang bayangkan...
biasa orang mengadu kat aku..
salah pilih warna.. warna lari dari apa yang di bayangkan..
nak beli warna kelabu..tapi jadi warna biru..
nak beli warna cream off white..tapi jadi kaler kuning..
haaa..ada silapr nya masa memilih tu..
ko kene tau...

salah satu cara...
pilih dari pallet warna....
bukan dari 'buku' atau 'file'



aku memang suka pilih cat dari pallet macam ni..tak suka tengok dari yang kotak2 kecik ada banyak warna berbeza dalam satu page..
yang macam 'file' tu..
yang tu nanti susah nak dapat warna yang tepat..
kalau pilih dari pallet kaler macam ni senang nak banding warna dalam satu warna family..
eerrr..paham tak..??





contoh macam ni..
kate ko nak amik warna kelabu..
so.. dalam family warna kelabu ni..
ada tone2 kaler yang berbeza jugak..
ada yang lebih cerah..sederhana..kelabu nak ke gelap..atau hampir ke hitam..
tapi still dalam family kelabu..
even.. hitam sendiri pon ada sikit tone berbeza..
ada tone hitam ke hijau..hitam kebiru.. hitam ke merah..
tone macam ni biasa akan nampak pada lapisan pertama atau pada cahaya..
so.. nak pilih warna yang tepat..aku banyak kali dah bagi tips ni..
mintak orang tu pallet macam ni tuk pilih warna



nampak tak macam contoh atas ni..
kelabu tu ada banyak tone kaler..
jadi..kot ko ada warna2 yang ko suka.. lebih senang kalau pilih dari sini..
atau kalau ko nak buat 2 dinding ngan tona warna yang lain sikit
contoh kelabu gelap dan kelabu cair..so boleh pilih dari satu kuarga ni jer..senang..
warna tak akan lari jauh sangat dari apa yang ko ingin kan..insyaa Allah




abah sado tengok sekali car momento..
haaaa..ni semua nak menambah kerje lah tu.. huh..
tapi tak beli pon..kiteorang tak sempat nak pikir sangat..mungkin next time..
atau next area..



untuk semua hall kat bawah depan sampai belakang..
kiteorang guna cat DULUX - easy clean
nanti dah siap aku tunjuk hasil..aku bagi code die sekali keh..[sebelum korang tanya] 



jangan lupa sediakan maskin tape..
masking tape sangat penting tuk aku setiap kali mengecat..
beli sesiap sampai 10 gulung..cukup2 tuk keseluruhan ruang tamu aku tuh..
tapi sebenarnya aku tak suka beli masking tape yang ni..
kaler die cerah nak keputih tu..
tak berapa elok..mudah lekang..
ko kalau nak beli masking tape.. beli yang kuning pekat... tu elok.. tak lekang..
so cat tak mudah masuk ikut celah2 tape tu..
kalau nak lagi elok.. beli kaler biru..
selalu omputeh pakai yang tu..
kat meysia ni..kedai hardware kecik takde jual..
aku pon..masa beli ni..takde yang kuning..yang biru apetah lagi..
tu aku redah jer beli yang ni..pastu..menyesal..huhu
pakai gak lah.. dah beli banyak...

berus cat roller pulak.. aku galakkan..setiap kali kalau ko pakai warna cat berbeza..
beli yang baru jer..[berus nya]
macam tu lah aku setiap kali pon..memang aku akan beli baru..
tak suka campur2 dengan lama lagi2 warna yang lain2..
sebab takut warna cat berubah nanti..
ko kalau nak beli.. beli terus yang bulu tebal dan mahal.. 
belas2 ringgit pon tak apa..
selalu nya yang elok ni ringan sikit..mudah serap cap dan sapuan lebih rata..
sebab.. bende ni semua membantu proses..memudahkan kerje..
aku biasa akan beli 2-3 saiz berlainan..
batang roll ni boleh lah pakai sedia ada..yang ni tak yah nak membazir..
tukar berus roll jer..




sebelum mengecat... cabut semua2 paku...
kalau ada rail2 langsir tu cabut jugak..jangan ko cat sekali atau cat kliling nye jer..tak kemas nanti..

haaaa..nampak tak atas ni...aku pernah share TIPS berkaitan ni 3-4 tahun lepas kat satu entry..
sampai sekarang view entry tersebut tinggi setiap hari..
aku share macamane aku memaku tanpa merosakkan dinding 
sekarang..ko boleh nampak hasil nya biler aku bukak paku2 ni..
paku2 ni aku guna tuk sangkut frame gambar..dengan kapasiti agak berat..
[frame ika putih ada 4 kul kat dining ara lama tu]
alhamdulillah takde masalah..
ko nampak tak aku letak salotape lagi tu...
tu pon salah satu cara nak mengelakkan dinding pecah biler memaku..
so biler nak cat.. ko cabut lah salotape tu.. insyaa Allah ok..
kalau rosak pon..tak lah teruk sangat..


yang mana lubang besar.. kesan drill [bekas tv cabinet] tu.. aku tampal balik..ngan tepung dia...
pasal ni nanti aku buat entry lain...
yang mana tak rata..gosok ngan kertas pasir.. atau kikis dengan pengikis..
so nanti kesan cat lebih kemas dan rata..

ni antara tips2 yang memang biasa aku buat masa mengecat..



n guess wat...kiteorang dah bukak wall frame kat tengah living hall tu..!!!
dari awal buat plaster abah sado dah cadangkan bukak..
tapi aku tanya.."tak sayang ker ?? "
kalau aku..memang aku tak kisah jer.. boleh buat idea lain pulak..
cuma aku tak lah secepat ni nak bukak since abah sado penat2 buat ritu time pose 2 tahun lepas..
tapi dah die sendiri kate ok.. die yang nak bukak..
aku senyum jer..tanda setuju..heheh..
nak bukak..memang senang.. aku sendiri yang bukak..aku sumpik jer...

memula bukak wall paper yang dah rosak.. kene kesan2 plaster..
ada koyak..belobang lagi..
pon bukan mudah...
lepas bukak ada kesan gam wall paper tu..
lepas tu..ada cat asal terkopek tertarik sekali ngan wall paper tu..
kat situ dah permulaan cerite nya
tapi nak licinkan nya tu balik..peerrggghhh ko.. 
aku kene kopek kikis cat asal kat bahagian tu.. kesan2 gam tu..kene gosok..
kalau tak gelembung2 nanti.. boleh tekopek lepas cat baru..lagi banyak keje..
so walaupon sangat leceh remeh..tapi kene gak buat..
lepas kopek..kene skim balik..
part ni sangat susah tuk orang yang tak pro macam kiteorang ni..
tapi..dari sini lah aku belajar dan tau..
lepas skim.. yang mana tak rata..kene gosok pakai kertas pasir..
aku hadap semua ni.. separuh hari..sorang2...
ok..abah sado tolong la..sikit... tolong gosok..
sebab tenaga di kuat lebih..
tapi tu jer lah..lebih nya..abah sado jaga anak...
yeerrr.. aku yang buat tau...sendiri...sebab..macam aku cakap lah..kerje2 details remeh leceh macam ni..
memang kerje hakiki aku..
lepas tu..ghuper aku sendiri dah lebih teruk dari kontraktor indon.. hahaha..
biler dah setel semua tu..aku pulak rilks..
semua akan jadi kerje abah sado.. mengecat sampai siap..
sampai ke mengemas bersihkan..
adil..
dah kate nak cantik kan rumah sama2 kan..
so..tak ley nak harapkan salah sorang jer buat kerje..
kene sama2 penat... sama2 puas hati..

ok.. panjang dah ni..
tapi ko kene baca tuk dapat kan banyak tips aku kasi dalam ni..
tips2 mengecat..lagi2 kalau ko mengecat sendiri..
so far.. buat masa ni.. bari dinding feature wall dan bahagian pintu masuk utama yang siap cat..
nanti aku tunjuk..
kiteorang kene cat satu hall kat tingkat bawah.. dari depan sampai ke belakang dapur..
sampai ke dinding tangga yang tinggi tu...
so..mungkin akan amik masa sikit..
dapat buat hujung minggu sebab abah sado ada..
anak2 kene ada orang handle jugak..
kalau tak..lagi haruuuuuuuu.....