Wednesday, July 08, 2015

resepi ayam panggang mudah versi campak2...




aty bagi resepi..??!!!!!

walaweyyhh...
sepanjang 5 nak ke 6 tahun blogging ni..
pernah ker aku share resepi..??

eerr..aku pon tak hengat..
tapi rasa macam tak pernah jer pon..

bukan apa..
ai is malu..
skill memasak keGaung..
masak pon biasa2 jeeeww...
nak share pon rasa macam semua orang pon tau masakan tu..
alaaa..kalau tak pon..melambak jer resepi ko gugel jer..
eeerr.. aku pon selalu belajar semua tu dari pak gugel lah.. hahaha..kantoi...

tapi kali ni.. aku saja nak share resepi ayam panggang aku buat ritu tu
since ada permintaan lebih dari sorang..
tapi tak sampai 5 orang pon.. muwahahaha...
boleh laaaaaa.....

sementara ku rajin ni kan...


seminggu lepas jer 2 kali abah sado mintak aku buatkan ayam panggang tu..
sedap ler teewww binik nya masak.. 
ni rasa nak eksyen jer nih..hahaha..

eerrkk..astagfirullahalajiiiiiimmmmmmmm.....


ok..ok....

nak share lah nih...








kali pertama aku pakai separuh ayah peha dan kepak..
makan lah ko sampai sahur..

kali ke dua tu aku masak suku jer..
bahagian peha dan amik isi sikit sebab abah sadi suka bahagian tu..

tapi 2-2 resepi lain2... hahaha..
tu aku panggil versi campak2..
ikut sokati aku nak letak apa....lalala...


ayam suku/setengah ekor


bahan2


bawang merah 2-3 biji
halia
bawang putih
satu sudu kecik jintan manis
satu sudu kecik jintan putih
satu sudu kecik lada hitam

:: kisar semua bahan kat atas ni


madu
oyster sos
serbuk oregano 
garam

perap ayam bersama semua bahan2 atas ni semua..
letakkan kat celah2 pelipat ayam..dalam kulit2 nya sekali...
masa kali pertama buat ritu.. aku letak kicap sikit..
tapi.. cepat jadi hitam masa bakar..
jadi kali ni aku tak letak dah..
tapi sebenarnya kicap tu sedap.. rasa lemak2 manis nanti..
terpulang nak letak ke tak nak..


perap lebih kurang 2-3 jam..
ikut lah korang..lagi lama perap..lagi bahan2 tu menyerap masuk dalam ayam..
lagi sedap rasanya..


lepas tu.. bakar atau panggang dalam 20 minit..
macam aku bakar dalam pemanggang ajaib tu..
memang senang dan cepat masak sebab tertutup kedap kan..
dulu2..penah bakar dalam oven... macam tak besh sangat..
lambat masak..lagi2 bahagian dalam..
dan leceh nak balik2 kan...walaupon oven aku api atas bawah..


sebelum bakar tu..

aku letak sikit butter..
kalau nak letak minyak sapi lagi sedap..
tapi kalau nak menu sihat..letak lah olive oil..
macam aku nak sedap jer lebih kan.. jadi letak butter..
pada ayam.. dan pada pan tu...




saja nak tambah..

masa ayam dah nak masak tu..
letakkan kan sayur2 ko suka..

brokoli
kentang
carrot
tomato
capsicum 

tapi sebelum tu..
sayur keras2 tu rebus dulu sekejap
macam kentang..brokoli dan carrot
jadi biler masukkan dengan ayam ni tak yah lama sangat..
nanti terus lembik..

yang kali kedua [resepi ni] brokoli dah habes..
aku pakai apa yang ada jer..
kentang carrot tomato dan capsicum...
kiteorang laki bini suka kentang..
jadi aku letak kentang lebih...





ko nak hidang sekali dengan ayam tu pon tak per..
tapi sebab banyak nau..
penuh kat ayam.. jadi aku asingkan masuk pinggan lain..
senang nak cedok makan...
tu bahan2 ayam tu lah..memang sedap tak yah nak tambah apa2 lagi dah...

kali ke dua ni aku hidang ngan nasik ayam dan sup..
nak kasi besh sikit kan...

alaaaa..sap sap soooii jer tuh kan nasik ayam.. hahaha..
kemahen eksyen ko sap sap soi eh aty oooiii...
bersilat kat dapur ngan si kecik kejap2 ek kejap2 ok ko tak tau..
abah sado balik lambat pulak hari tuh..
terus malam tu aku cakap..
esok lusa beli jer kat bazar.. hahahaha....

ok..dah... tu jer...
lepas tu..memang betul abah sado beli jer kat bazar..
melain kan die balik awal..tak pergi site..tak penat..
jadi boleh tolong tengok uruskan anak2 biler aku memasak..
kalau tak.. memang tak mampu lah aku nak hadap sorang...



















10 comments:

Nurzakiah Hanum said...

sedapnya :)

eima said...

wahhh hebat ko dlm pantang pun memasak ... caya lah

intandayani said...

Sama la lauk kita semalam..Ayam bakar versi sendiri

akuleya said...

ATY MMG SUPER MAK... :)
TAHNIAH!!
NAK TIRU NANTI TAU!

nadiah hanum said...

Saya pun suka bakar guna pemanggang ajaib...lebih best compare guna oven...

fazian batrisyia said...

mmg nampak sedap tu...untungnya serba boleh aty ni. anak no. 2 suka ayam panggang

Sha Nikitasakura said...

mcm senang je...men canpak2..ni yg smangat nk cuba ni..

cik mah said...

Yummy...sedap bila tgok..hrp2 rajinlah..le r try..

lieyalatif said...

perghh menggiurkan..... teliyo2 dibuatnye aty...nanti nak try resepi versi aty plak lah....lieya ni masak time sahur jek...asek2 goreng ayam...leh try buat ayam bakar plak la nanti....

Cikna said...

Aikk, nape mula2 separuh kali ke-2 suku je... Wat meleleh air liur la....;-(