Friday, November 06, 2015

Menu Lunch :: Nasi serai dan resepi senang..








lepas makan kat serai paradigm ritu..
tetibe rasa nak buat nasik serai pulak last week.. sabtu kot aku buat ni..
tengok bahan semua ada.. lagi pon resepi mudah..
saja lah try...
tu nampak macam tak de kaler pulak nasik nya...
tapi sebenarnya kaler perang2 sikit2 hijau ada tu...
pencahayaan ler teewww..

simpler jer pon..
lauk syam goreng rempah dan sambal udang..
ingat nak buat kuah2 sikit..tapi malas lak tetibe.. hahahaha..boleeeyyy..
lain kali buat ngan lauk daging dendeng ker...sedap gak tuh..


ok.. mak jemah saja nak ajet2 teror share kat sini resepi nasi serai...
yang wangiiiiiiiiiii... senang..dan sedap....
booleeeeyyy laaaa kot jemu makan nasik putih jer kan..
qaleef kalau nasik ada perisa2 macam ni..die makan banyak..die suka..
tu aku suka buat..lauk biasa2 tak per.. nasik tu pon kekadang dah boleh bukak selera giteeww..



Bahan-Bahan 
  • 4 cawan beras biasa/beras siam/basmati [aku pakai beras biasa jer..cume kurang kan air sikit sebab nanti akan melekat2 nasi nya]
  • 1 sudu kecil jintan kasar
  • ½ biji bawang Holland (tumbuk)
  • 4 ulas bawang putih(tumbuk)
  • 1 inci halia (tumbuk)
  • 6 Batang Serai (titik)
  • 1 helai daun pandan (simpul)
  • 1 sudu Besar butter/majerin
  • 4 cawan air (bergantung kpd jenis beras yg digunakan)
  • ½  cawan susu cair 
  • 1 kiub ayam
  • Sedikit gajus [tak de bahan ni masa tu]

Cara-cara


  1. Panaskan periuk dan cairkan marjerin/butter, tumis jintan kasar dahulu kemudian diikuti bahan tumbuk dan serai.
  2. Tumis hingga terbit bau dan wangi.Tak perlu terlalu garing.
  3. Masukkan air, kiub ayam ,susu cair dan daun pandan.Biarkan mendidih dahulu.
  4. Kemudian masukkan beras (yg telah dicuci bersih).Masak seperti masak nasi biasa.
  5. Bila nasi telah masak,gembur-gemburkan nasi.Semasa menghidang letakkan gajus dan daun bawang (jika suka)



senang kaaaaaaaaannnn..... tu pasal aku buat..
selalu nya.. aku kalau masak nasik2 macam ni..
aku akan tumis dulu bahan2 dalam periuk lain...atas api gas..
lepas dah setel tu..
aku akan tuang kan dalam periuk nasik - dalam tu dah ada beras siap cuci..
so..nasik akan masak sendiri dalam rice cooker tu..
lagi senang..tak de hangit ker hapa..
macam masak nasik biasa tu jer...


baru2 ni..abah sado beli sotong..
biler die cakap sotong.. aku tanya balik..."sotong...???"
sebab.. bukan die tak tau bini nya tak gheti masak sotong..
tak pernah jadi pon selama ni..
kalau tak mentah..mesti akan liat.. hahaha..
lepas tu malas dah aku nak masak lauk ber sotong ni..
tapi dah abah sado beli...
aku tau lah tu.. ada lah lauk die teringin nak makan tu...
abah sado cakap..die soh aku masak lauk sotong ni macam yang kiteorang makan kat restorang serai Paradigm ritu tu..
eerrrrkkkk......dah hagak daaaaahhhh...!!!

sotong kat restoran masak tu memang sedap sangat..
manis2 rasa die..kiteorang suka rasa die..
tu aku dah agak laki aku kalau suka nanti mesti aku lah tu kene belajar masak..
kan betul...!!
so... aku sekarang ngan gugel apa ke nama resepi tu dan acaner nak masak..
harap2 menjadi ler....hurrrmm..
kot jadi.. nanti aku share acaner ghuper die keh...huhu..insya Allah..


ok lah.. salam jumaat semua.. banyakkan berselawat hari ni..
moga mudah kite nak dapat syafaat dari Rasul kita kat akhirat nanti..
mudah-mudahan..insyaa Allah..

dan selamat berhujung minggu...
esok ada hari ibu bapa dan guru kat sekolah qaleef..
nak gi amik report card... mak pak ko eksaited..!!! hahaha..
biasa lah tu.. fes time kate ko...